The Plastic People of the Universe - Maska za maskou (2009) - CD

Akce Tip
260 Kč 260 Kč / 1 ks
Skladem
Možnosti doručení

Více než hodinové CD Maska za maskou bylo natočeno během roku 2009 ve dvou etapách (v létě a na podzim 2009) ve studiu Cox Davida Kollera a obsahuje 13 skladeb, z nichž některé se pomalu stávají páteří běžných koncertů skupiny.

Autorsky se nich podílejí Joe Karafiát, Eva Turnová a Josef Janíček, textově převládá poezie Vratislava Brabence, ovšem objevují se zhudebněné básně i např. J.H. Krchovského, Ivana Jirouse, Andreje Stankoviče a Jiřího Koláře, jedna skladba je improvizací s dominujícím litanickým Brabencovým hlasem. Některé písně velmi povědomě evokují ducha „starých“ Plastiků, některé jsou ale jiné, stejně jako je dnes jiná kapela a jiná doba.

Na titul CD si skupiny vybrala svou fotografii z Národního divadla před Hynaisovou oponou, málo co by lépe vyjadřovalo název CD Maska za maskou – kdo by před dvaceti lety řekl, že „nejhříšnější“ československá kapela jednou dobude i svatostánek české kultury. Jedny masky spadly, ale dnes si mnozí zase nasazují jiné. Zkrátka „maska za maskou za maskou maska“ (jak se zpívá v jedné z písní)

Vydavatel: Guerilla Records
Datum vydání: 1.2.2010
Katalogové číslo: GR070-2

Detailní informace

Detailní popis produktu

Více než hodinové CD Maska za maskou bylo natočeno během roku 2009 ve dvou etapách (v létě a na podzim 2009) ve studiu Cox Davida Kollera a obsahuje 13 skladeb, z nichž některé se pomalu stávají páteří běžných koncertů skupiny.

Autorsky se nich podílejí Joe Karafiát, Eva Turnová a Josef Janíček, textově převládá poezie Vratislava Brabence, ovšem objevují se zhudebněné básně i např. J.H. Krchovského, Ivana Jirouse, Andreje Stankoviče a Jiřího Koláře, jedna skladba je improvizací s dominujícím litanickým Brabencovým hlasem. Některé písně velmi povědomě evokují ducha „starých“ Plastiků, některé jsou ale jiné, stejně jako je dnes jiná kapela a jiná doba.

Na titul CD si skupiny vybrala svou fotografii z Národního divadla před Hynaisovou oponou, málo co by lépe vyjadřovalo název CD Maska za maskou – kdo by před dvaceti lety řekl, že „nejhříšnější“ československá kapela jednou dobude i svatostánek české kultury. Jedny masky spadly, ale dnes si mnozí zase nasazují jiné. Zkrátka „maska za maskou za maskou maska“ (jak se zpívá v jedné z písní)

Nebývá zvykem, aby česká skupina křtila novou desku ve vyprodané londýnské Queen Elizabeth Hall. Jenže The Plastic People Of The Universe působí v českém podzemí už déle než jednačtyřicet let a díky své pohnuté historii má značka PPU nemalý mezinárodní přesah.
Přitom novinka dává tvorbě Plastiků nový rozměr a spíše než na devět let staré "Líně s tebou spím" navazuje svou hravostí na kultovní osmdesátkovou "Půlnoční myš". Ze škatulky alternativa se během poslední dekády PPU přesunuli do kategorie psychedelično. Změna nepatrná, přesto cenná, nikdo je totiž nemůže nařknout ze zkostnatění a přiživování se na legendě, která zemřela společně s Mejlou.
Mejlův odkaz ovšem přežívá dodnes. Jeho parťáci mu tak s "Maska za maskou" zaslali tam někam zprávu o životě na modré planetě a použili k tomu texty Andreje Stankoviče, Jiřího Koláře, J. H. Krchovského a Ivana Martina Jirouse.
Ano, vůbec poprvé Plastici sáhli po básni otce tuzemského undergroundu - Magora Jirouse. Bohužel k tomu došlo až po vydání "Magorovy Summy", která dala nové nahrávce PPU překvapivě na frak. V kontextu s Krchovského projektem Krch-Off se nepovedla ani adaptace básně "Idylka pozdního večera" nebo-li "Je večer mlha padá".
Zatímco Krchovského původní přednes způsobuje neodvratnou touhu oběsit se na nejbližší klice, Joe Karafiát se svou typickou dikcí obchází dveře vnitřní psychické rozedmy bez povšimnutí. Lépe nedopadl ani "Magorův šém", který zaujme spíše aranžemi založenými na legendárních "Magických nocích" než samotným přednesem.
Pro ostatní písně z desky prakticky neexistuje srovnání, ale tam, kde se srovnávat dá, si Plastici nepřipsali příliš lichotivé skóre. Koncepčně ovšem deska "Maska za maskou" vyniká, což bylo ostatně hlavním cílem skupiny. Album vznikalo v červnu a říjnu loňského roku ve studiu Cox Davida Kollera a navzdory dvojímu nahrávání a výměně bubeníka (Ludvíka "Eman E.T." Kandla nahradil Jaroslav Kvasnička) působí deska jako celek až nevídaně kompaktním dojmem.
Joe Karafiát se blýskl vynikajícím přednesem v úvodní "TV idylce", basistka Eva Turnová zase naprosto okouzlila křehkostí zpěvu v "Pojď". Kabeš a Janíček jsou nenahraditelní členové ansámblu, protože bohatost aranžmá je především jejich zásluhou (přestože hudbu pro téměř polovinu písní napsal Karafiát). Objevuje se i dechová sekce Agon Orchestra.
Hlavní hvězdou však po odchodu Mejly zůstává Vratislav Brabenec, který svým apokalyptickým přednesem obohatil píseň "Marie, vstávej" a především pak "Non stop Operu". Brabenec v ní poetikou připomíná Topola, Karafiát si tam zase povedenou hudební složkou zaručil mezi máničkami titul génia.
Závěrečnou písní je navzdory zaostřené orientaci na křesťanské motivy židovský "Tygr v Praze". Plastici tedy končí tam, kde byste je před prvním poslechem nového alba rozhodně nečekali. Díky "Masce za maskou" se stali moderní profesionální kapelou, která nepatří do skanzenu, ale na jeviště celého světa.

Skladby:

1. TV idylka
2. Marie, vstávej
3. Maska
4. Cizí vlasy
5. Non stop Opera
6. Pojď
7. Je večer mlha padá
8. Smrt
9. Pod křížem zůstaly ženy
10. Magorův šém
11. Jednou nohou/Vůl hvězda ranní
12. Přes práh hvězd…
13. Tygr v Praze